Krachttraining voor vrouwen

Noodzakelijk voor een strakker figuur?

Afgelopen week werd ik aangesproken door één van de vrouwen die ik train tijdens haar zelfstandige trainingssessie. We voerden een gesprek, dat in menig sportschool gevoerd zal worden, een gesprek over één van de grootste misvattingen die vrouwen hebben als het gaat om het trainen met gewichten. Het onderwerp was namelijk dat ze bang was om er groot en bodybuildingachtig uit te komen zien.

Nu ze net is begonnen met weerstandstraining en haar spieren de eerste resultaten vertonen van het volgen van een persoonlijk trainingsplan opgesteld door mij als personaltrainer. Dames graag even jullie aandacht voor het volgende: Ik hoop dat na het lezen van dit artikel, jullie de volgende beauty tip mee de wereld innemen en verspreiden.

Een beetje gespierd lichaam zal je figuur meer goed doen dan de weken, maanden of jaren streng diëten kapot kan maken. Geloof ons, personal trainers, als we vertellen dat het je niet alleen helpt om er jonger, frisser, sterker en zelfverzekerder uit te zien maar dat het je ook zo doet voelen in het dagelijks leven. Steeds vaker wordt in wetenschappelijke onderzoeken bewezen dat het de spieren zijn die de calorieën verbranden. Zo geldt ook: hoe meer spieren je hebt, des te meer calorieën je zult verbranden.

Met een zorgvuldig uitgestippeld trainingsschema blijf je ook effectief die overtollige vetreserves aanpakken, tot je lichaam het gewenste figuur aanneemt. Waar streng diëten juist een slappe losse huid achter laat die niet ondersteund wordt door de onderliggende spieren, is het zo dat juist met de getrainde spieren je huid strakker blijft en door het geleidelijke afvallen, kan de huid ook goed meevormen over de spieren heen.

Hierdoor zullen je vrouwelijke contouren en vormen beter geaccentueerd worden (!). Het is een biologisch feit dat vrouwen een te lage hoeveelheid testosteron bezitten om grote hoeveelheden spiermassa te laten groeien. En van de vrouwen die het wel lukt zul je horen, als je het aan ze vraagt, dat ze zoveel vaker trainen, zoveel specifieker eten en dan nog steeds is het alleen aan de vrouwen met genetische hormonale onbalans gegund om dikke spieren te kweken. Als we even kijken naar het droombeeld van menig vrouw, dan is dat beeld eigenlijk een licht gespierd lichaam in al haar schoonheid. Ik pretendeer hier dus niet je eigen droombeeld, dit is voor iedereen natuurlijk anders. Hier wordt de vrouw die het meest is afgebeeld in menig tijdschrift als ‘droombeeld’ gekozen. D

e juiste verhouding tussen spieren, vet en een strakke huid. Dus dames wees gerust, een groot super gespierd lichaam zoals je in de hardcore fitnessbladen ziet, dat gebeurt niet in één nachtje vorst. Je zult niet zomaar transformeren in een 100kg zware vrouw die met grote dumbells en halters door de zaal sleurt. Je kleding zal niet direct allemaal weg moeten, al zul je naar van loop van tijd wel nieuwe strakkere kleding moeten gaan uitzoeken als je goed doorzet. Het hard en zwaar trainen met gewichten zal je niet maken tot een bodybuildster.

Integendeel, dit zorgt er dus voor dat je strakker in je vel komt te zitten! Als je eens rondkijkt in de sportscholen en health centers dan zie je echter maar weinig vrouwen met halters en dumbells trainen. Dat is jammer, want juist door deze gewichten te mijden houden de meesten van hen hun vooruitgang tegen. Het lichaam is na verloop van tijd volledig aangepast aan de gewichten waarmee ze ooit zijn begonnen en al weken (maanden of zelfs jaren) mee in de weer zijn. Dus ook voor de vrouwen die tot het kleine gezelschap gewichttrainsters behoort is het belangrijk om door te schakelen naar een hoger niveau. Het gebruiken van lichte gewichten om de techniek goed onder de knie te krijgen, onder begeleiding van een personal trainer, is zeker aan te raden.

Maar dames als uw personal trainer zegt dat de gewichten omhoog mogen luister dan en begin niet te stressen dat je schouders en biceps niet meer passen in de kleding die je draagt. Je zult je spieren moeten blijven uitdagen om hun energie te verbruiken en zo meer en meer calorieën verbranden. Te lang met te lichte gewichten zal je vooruitgang zeker ondermijnen en je tijd in de gym verliest zijn efficiëntie in het toch al zo drukke leven.

Als je personal trainer je lichaam kent en je op de juiste manier weet in te schatten dan zul je geleidelijk de gewichten verhogen om de uitdagingen voor je lichaam verder te continueren. Je zult echt niet groot en mannelijk worden maar juist fysiek en mentaal sterker samen met een steeds beter figuur, waarin de vrouwelijke vormen gerespecteerd worden. Een vrouwelijk afgetraind lichaam wil niet meer zeggen dan een vrouw die bewust is van haar lichaam, beweging en voeding zonder alle geneugten van het leven opgeven te hebben.

You may also like