Ben ik te oud voor krachttraining?

Bij sportclubs zie je vaak ouderen (55+) aan het werk op cardiovasculaire apparaten zoals een fiets of een crosstrainer.

Dit wordt dan voor een half uur/uur gedaan waarna de training wordt beëindigd. Cardiovasculaire training is goed.

Naast een verhoogd calorieverbruik en afname van het vetpercentage kan het de bloeddruk verlagen wat het risico op verschillende aandoeningen zoals obesitas en diabetes type 2 kan verminderen.

De positieve voordelen van cardiovasculaire training voor ouderen zijn bij velen bekend.

De voordelen van krachttraining zijn helaas minder bekend. Veel 55+ers vinden krachttraining iets voor jonge mensen. Als reden wordt vaak aangegeven geen ‘’gespierd’’ lichaam te willen en gewoon bezig te willen blijven. Krachttraining heeft naast een bredere fysiek nog meer voordelen waar zeker ouderen baat bij hebben.

Ouderen en rugklachten Veel oudere mensen hebben rugklachten.

Wetenschappelijk onderzoek heeft een sterke positieve relatie laten zien tussen zwakke rugspieren en lage rugpijn. Het versterken van de onderrug kan de rugpijn verminderen of zelfs doen verdwijnen. Sterke onderrugspieren zorgen voor een betere motorische functie, ondersteuning en schok absorptie wat de kans op rugklachten verlaagt.

Krachttraining, wat is daar zo goed aan?

Krachttraining zorgt ook voor een verhoogd calorieverbruik, een dalende bloeddruk en een afname in het vetpercentage. Hiernaast heeft het een positieve invloed op het rust metabolisme waardoor het een groter effect kan hebben op het verliezen van vet als cardiovasculaire training. Krachttraining heeft ook een positieve invloed op de vasculaire conditie waardoor de bloedcirculatie verbeterd.

Naarmate je ouder wordt verlies je spiermassa. Dit verlies kan oplopen tot 0.45 kg spiermassa per jaar bij mensen van 50 jaar en ouder. Hiernaast komt de gemiddelde mens 4.5 kg aan elke tien jaar. Hier kun je uit opmaken dat het percentage vet in verhouding tot spiermassa verhoogd naarmate je ouder wordt. Deze twee hebben dan ook met elkaar te maken. Het verlies van spiermassa zorgt voor een verlaging van het rustmetabolisme. Dit wil zeggen dat calorieën die eerder gebruikt werden door spierweefsel niet meer nodig zijn en opgeslagen worden als vet. Uit onderzoek blijkt dat krachttraining de enige manier is om spiermassa en metabolisme te behouden wanneer mensen ouder worden.

You may also like